-
Menu
-
Det gode forløb
Expand
- Hvad er socialisering? Expand
- Praktikperiodens faser Expand
- Læring i praksis - hvordan?
- Det gode læringsmiljø
- To forskellige læringsmiljøer
- Tre typer af praktikanter
- Set fra praktikantens perspektiv Expand
- At lære hvad der er en god historie Expand
- Forskellige typer af historier
- Praktikanternes vigtigste relationer
- Ideudvikling Expand
- Referencer
-
Vejleder
Expand
- Underviser Expand
-
"Journalist i praktik"
Expand
- Praktikantundersøgelsen
- Om bogen
- Slides til bogen
-
Øvelser til bogen
Expand
- Kapitel 2. Øvelse 1
- Kapitel 2. Øvelse 2
- Kapitel 3. Øvelse 1
- Kapitel 3. Øvelse 2
- Kapitel 4. Øvelse 1
- Kapitel 4. Øvelse 2
- Kapitel 5. Øvelse 1
- Kapitel 5. Øvelse 2
- Kapitel 5. Øvelse 3
- Kapitel 6. Øvelse 1
- Kapitel 6. Øvelse 2
- Kapitel 7. Øvelse 1
- Kapitel 7. Øvelse 2
- Kapitel 8. Øvelse 1
- Kapitel 8. Øvelse 2
- Kapitel 9. Øvelse 1
- Kapitel 9. Øvelse 2
- Kapitel 10. Øvelse 1
- Kapitel 10. Øvelse 2
- Kapitel 11. Øvelse 1
- Kapitel 12. Øvelse 1
- Kapitel 12. Øvelse 2
- Det tilbyder vi
- Kontakt
-
Det gode forløb
Expand
Kapitel 5. Øvelse 3
Tavs viden i medieorganisationen
Denne øvelse egner sig bedst til at blive afviklet under eller efter praktikperioden.
Formål med øvelsen
Denne øvelse egner sig bedst til at blive afviklet under eller efter praktikperioden.
Formål med øvelsen
- At give de studerende viden om, hvad tavs viden er og tilbyde dem begreber til at tale om det.
- At gøre de studerende opmærksomme på, hvordan tavs viden eksisterer i den professionelle praksis på medieredaktionen. Og give dem værktøjer til, hvordan de kan forsøge at få fat i denne tavse viden.
- At træne de studerende i at analysere og reflektere over egen og andres tavse viden, hvordan den kommer til udtryk i praksis – og hvordan den kan italesættes.
Opbygning af øvelsen
Med udgangspunkt i deres viden om tavs viden og socialiseringsprocesser skal de studerende diskutere, hvilke vigtige klynger af tavs viden, der knytter sig til den medieorganisation, de har været i praktik i.
Med udgangspunkt i deres viden om tavs viden og socialiseringsprocesser skal de studerende diskutere, hvilke vigtige klynger af tavs viden, der knytter sig til den medieorganisation, de har været i praktik i.
Det vil være en fordel at lade de studerende læse afsnittene om socialisering og tavs viden i grundbogen Journalist i praktik inden denne øvelse. Ligesom det vil være en god ide at bede dem medbringe deres logbog (link) fra praktikperioden til denne øvelse.
Spørgsmålene nedenfor kan tages én af gangen: Først en gruppediskussion og derefter en diskussion i plenum på hele holdet ledet af underviseren. Eller alle spørgsmål kan uddeles til grupperne, som inden for at bestemt tidsinterval skal nå at diskutere disse. Derefter fælles diskussion i plenum på hele holdet.
Køreplan
Køreplan
- Gennemgang af tavs viden og måske også socialisering og socialiseringsmekanismer.
- I skal nu i grupper diskutere følgende spørgsmål:
- Hvis en folkeskoleelev kom ind på den redaktion, I var i praktik på, hvad ville vedkommende så ikke vide?
- Nævn en række indsigter, rutiner og viden, som er en del af den tavse viden på jeres praktiksted?
- Hvordan har I fået fat i denne tavse viden?
- Hvad kan man selv generelt gøre for at få indsigt i den tavse viden i medieorganisationerne? Hvad virker godt, hvad virker ikke?
- Når I engang er erfarne journalister og bliver praktikvejledere, hvad vil I så bestræbe jer på at italesætte for de nytilkomne praktikanter? Hvad skal de vide, og hvordan vil I fortælle dem det?
- Skriv jeres svar ned, så I kan vise dem til hele holdet om lidt.
- Til slut diskuteres svarene på hvert enkelt spørgsmål i plenum. Underviser kan undervejs skrive hovedpointer ned og dermed ende op med en liste af gode råd på tavlen.
Materiale
A3 post-it.
Sprittusch.
A3 post-it.
Sprittusch.
