-
Menu
-
Det gode forløb
Expand
- Hvad er socialisering? Expand
- Praktikperiodens faser Expand
- Læring i praksis - hvordan?
- Det gode læringsmiljø
- To forskellige læringsmiljøer
- Tre typer af praktikanter
- Set fra praktikantens perspektiv Expand
- At lære hvad der er en god historie Expand
- Forskellige typer af historier
- Praktikanternes vigtigste relationer
- Ideudvikling Expand
- Referencer
-
Vejleder
Expand
- Underviser Expand
-
"Journalist i praktik"
Expand
- Praktikantundersøgelsen
- Om bogen
- Slides til bogen
-
Øvelser til bogen
Expand
- Kapitel 2. Øvelse 1
- Kapitel 2. Øvelse 2
- Kapitel 3. Øvelse 1
- Kapitel 3. Øvelse 2
- Kapitel 4. Øvelse 1
- Kapitel 4. Øvelse 2
- Kapitel 5. Øvelse 1
- Kapitel 5. Øvelse 2
- Kapitel 5. Øvelse 3
- Kapitel 6. Øvelse 1
- Kapitel 6. Øvelse 2
- Kapitel 7. Øvelse 1
- Kapitel 7. Øvelse 2
- Kapitel 8. Øvelse 1
- Kapitel 8. Øvelse 2
- Kapitel 9. Øvelse 1
- Kapitel 9. Øvelse 2
- Kapitel 10. Øvelse 1
- Kapitel 10. Øvelse 2
- Kapitel 11. Øvelse 1
- Kapitel 12. Øvelse 1
- Kapitel 12. Øvelse 2
- Det tilbyder vi
- Kontakt
-
Det gode forløb
Expand
Øvelser til bogen
For at gøre bogen Journalist i praktik relevant og anvendelig for undervisere har vi udarbejdet en række øvelser, som kan anvendes i undervisningen sammen med bogen.
Øvelserne er hver især specielt knyttet til et af bogens kapitler, og på disse sider præsenteres disse øvelser.
Beskrivelsen af den enkelte øvelse er bygget op af tre dele:
- Formål med øvelsen.
Hvad får de studerende ud af at deltage i øvelsen? - Opbygning af øvelsen.
Hvad går øvelsen ud på, og hvorfor er den bygget op på den måde? - Køreplan.
Konkrete og detaljerede anvisninger til, hvordan man tilrettelægger øvelsen - fra start til slut. - Materiale.
Hvis der skal bruges aviser, post-it eller andet til øvelsen.
Øvelser til hvert kapitel
Kapitel 2. Uddannelse og praktik.
- Øvelse 1: Forskellige typer journalistik.
- Øvelse 2: Håndværker eller akademiker?
Kapitel 3. Medieorganisationen.
- Øvelse 1: Mediernes ejerforhold.
- Øvelse 2: Mediernes annoncører.
Kapitel 4. Organisationskultur.
- Øvelse 1: Organisationskultur på egen uddannelsesinstitution.
- Øvelse 2: Organisationskultur i medieorganisationen.
Kapitel 5. Socialisering i medieorganisationen.
- Øvelse 1: Socialiseringsmekanismer i praktikperioden.
- Øvelse 2: Tavs viden i uddannelsesinstitutionen.
- Øvelse 3: Tavs viden i medieorganisationen.
Kapitel 6. Læring.
- Øvelse 1: At sætte læringsmål for praktikperioden.
- Øvelse 2: At lære i to forskellige læringsmiljøer.
Kapitel 7. Den gode idé.
- Øvelse 1: At skabe en god idé til et medie.
- Øvelse 2: At præsentere idéer, så de bliver valgt til.
Kapitel 8. Den gode historie.
- Øvelse 1: At lære hvad der er en god historie.
- Øvelse 2: Nyhedskriterier og de otte faktorer.
Kapitel 9. Præsentation af idéer på redaktionsmødet.
- Øvelse 1: Til hvem præsenterer man ideer?
- Øvelse 2: Hvordan præsenterer man ideer?
Kapitel 10. Feedback.
- Øvelse 1: At give og modtage feedback.
- Øvelse 2: Efterkritik som feedbackform.
Kapitel 11. Arbejdsglæde og trivsel.
- Øvelse 1: At være i flow.
Kapitel 12. Fra praktik til universitetsopgave.
"Kan vi give vores praktikanter en bedre uddannelse, er vi med til at give vores fag en bedre fremtid. Og som jeg plejer at sige: Man skal være god ved praktikanter. En dag er de ens chef"
Susanne Sayers på K-forum